UCHWAŁA nr 7
II ZJAZDU SPRAWOZDAWCZEGO
POMORSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA
w Gdańsku w dniu 27 marca 2004 r.
II Sprawozdawczy Zjazd Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa zobowiązuje Radę Okręgową Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa do rozpatrzenia wniosków skierowanych przez Komisję Uchwał i Wniosków Zjazdu oraz do skierowania ich do dalszej realizacji przez kompetentne organy.
Wnioski w załączniku.
Załącznik
1. Wniosek:
II Zjazd Sprawozdawczy POIIB zobowiązuje delegatów na Zjazd Krajowy do kontynuacji działań na rzecz obniżenia składek członkowskich.
Wnioskodawca – Piotr Korczak
2. Wniosek:
Wnioskodawca – Komisja Legislacyjna POIIB
PROPOZYCJE ZMIAN
ustawy z dnia 15.12.2000 r. o samorządach zawodowych
architektów, inżynierów budownictwa i urbanistów.
Funkcjonująca od 1.01.2001r. ustawa o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa i urbanistów została sprawdzona w praktycznym działaniu w okresie ponad 3 lat i jest oceniana przez członków Izby pod kątem prawidłowości i przydatności dla potrzeb inżynierów budownictwa.
Ponieważ w tym okresie zmieniły się inne przepisy mające związek z zapisami ustawy, a także instytucje i określenia w niej użyte - jest oczywistym, że będzie ona musiała podlegać koniecznym zmianom i uzupełnieniom.
Propozycje takich zmian przekazane przez członków Izby zostały przez Komisję Legislacyjną zestawione poniżej i po przegłosowaniu, jako wnioski II Zjazdu Pomorskiej Izby Inżynierów Budowlanych będą mogły zostać przekazane do Krajowej Rady PIIB w celu uruchomienia procesu zmian ustawy.
W ustawie z dnia 15.12.2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa i urbanistów proponuje się następujące zmiany:
1) w art. 5 ust. 2 zapis pkt 2 należy rozszerzyć o specjalności budowlane:
“w dziedzinie transportu kolejowego, telekomunikacji i wyburzeniowej”;
Rządowa propozycja zmiany ustawy Prawo budowlane omawiana obecnie w Sejmie proponuje włączenie do ustawy nowych specjalności, które dotychczas znajdowały się poza jurysdykcją Izby (uprawnienia takie wydawał wojewoda, Urząd Regulacji Telekomunikacji i Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego);
2) w art. 5 ust.2 zapis pkt 2 należy rozszerzyć o pkt 5 art 14 ust.3 ustawy - Prawo budowlane;
W obecnym brzmieniu ustawy zapomniano o majstrze budowlanym, brak ten należy uzupełnić. Brak tego zapisu uniemożliwia majstrom budowlanym, członkom naszej Izby pełnienie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
3) w art. 5 ust. 2 należy dodać pkt 4 o następującym brzmieniu:
“4) są obywatelami polskimi lub państwa członkowskiego UE i posiadają uprawnienia nadane przez to państwo do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi, jeżeli Polska posiada umowę międzynarodową zawartą z tym państwem na zasadzie wzajemności.
Zapis taki, jak posiada w ustawie izba urbanistów jest konieczny dla izby inżynierów budowlanych po 1.05. br., to jest po wejściu Polski do UE.
4) art. 14 ust. 1 powinien brzmieć:
“1. Organami okręgowych izb są:
1) okręgowy zjazd izby,
2) okręgowa rada izby,
3) okręgowa komisja rewizyjna,
4) okręgowy sąd dyscyplinarny
Okręgowa komisja kwalifikacyjna i okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej powinny być powoływane przez radę izby i znajdować się pod jej kontrolą. Obecna sytuacja polegająca na braku możliwości wpływu rady izby na działalność komisji kwalifikacyjnej i okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej powoduje ograniczenie samodzielności izby i brak możliwości oddziaływania rady izby na procesy związane z organizacją egzaminów i postępowań w sprawach odpowiedzialności zawodowej oraz bezsilność w działaniu.
5) w art. 17 należy dodać pkt la o następującym brzmieniu:
“la. W przypadku braku qorum w pierwszym terminie, okręgowy zjazd rozpoczyna się w terminie
1/2 godziny po pierwszym terminie, a uchwały zjazdu podejmowane są zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków lub delegatów.
Brak na zjeździe wymaganej w p. 1 połowy liczby członków lub delegatów i konieczność przełożenia zjazdu na nowy termin - bez gwarancji obecności w następnym terminie połowy członków - naraża Izbę na niepotrzebne straty finansowe, a członków Izby -na niepotrzebną stratę czasu.
6) w art. 19 należy dodać pkt 11 i 12 o następującym brzmieniau:
“11) powołuje komisje statutowe:
1- okręgową komisję kwalifikacyjną,
2- okręgową komisję odpowiedzialności zawodowej;
i zatwierdza ich regulaminy.
12) powołuje komisje problemowe w celu rozwiązania określonych zadań statutowych”;
Rada Izby powinna posiadać ustawowy zapis o możliwości powoływania komisji statutowych i problemowych dla rozwiązywania zadań statutowych, w ustawie brak takiego zapisu.
Centralne zarządzanie komisją kwalifikacyjną i rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej przeczy zasadom samorządności i nie może mieć dalej miejsca.
7) w art. 24 ust.1 pkt 8 powinien mieć brzmienie:
“8) składa sprawozdania ze swojej działalności radzie izby i okręgowemu zjazdowi izby oraz KrajowejKomisji Kwalifikacyjnej;
Podporządkowanie komisji kwalifikacyjnej radzie izby skutkować będzie składaniem jej sprawo~
dań radzie izby i możliwością kontroli jej działania przez radę izby, co zwiększy samorządność organów terenowych Izby i spowoduje, że przewodniczący tej komisji będzie czuł się zobowiązany do uczestnictwa w posiedzeniach rady izby.
8) w art. 26 pkt 3 powinien mieć brzmienie:
“8) składa sprawozdania ze swojej działalności radzie izby i okręgowemu zjazdowi Izby oraz Krajowemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej;
Podporządkowanie okręgowej komisji odpowiedzialności zawodowej radzie izby skutkować będzie składaniem jej sprawozdań radzie izby i możliwością kontroli jej działania przez radę izby, zwiększy samorządność organów terenowych izby i spowoduje, że przewodniczący tej komisji będzie czuł się zobowiązany do uczestnictwa w posiedzeniach rady izby.
9) art. 36 ust.1 pkt 2 powinien brzmieć:
“2) współpracuje z okręgowymi komisjami kwalifikacyjnymi przy opracowywaniu zestawów pytań egzaminacyjnych i ustalaniu terminów egzaminów.
Zestawy pytań egzaminacyjnych powinny opracowywać okręgowe komisje kwalifikacyjne, a terminy egzaminów określać okręgowe rady izby, gdyż tego wymaga zasada samorządności, na którą się ustawa powołuje.
10) w art. 40 ust 1 pkt 1 powinien mieć brzmienie:
1) korzystać z pomocy Izby w zakresie szkolenia, podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz zapewnienia właściwych warunków wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, lub czynności urbanisty.
Brak w pkt 1 zapisu określającego z czyjej pomocy ma prawo korzystać członek Izby czyni zapis bezwartościowym, zapis należy uzupełnić ponadto o prawo członka izby do pomocy w szkoleniu..
11) w art 58 ust 3 pkt 4 powinien mieć brzmienie:
“4. Majątkiem izby zarządzają: Krajowa Rada Izby i właściwe okręgowe rady izby”.
Samorządność Izby polega na zarządzaniu majątkiem przez okręgowe rady izby, bez możliwości decydowania o dochodach i wydatkach członków okręgowych izb przez centralę w Warszawie. składek przeznaczeniu składek zebranych składek Gdańsku powinna decydować rada okręgowej Izby w Gdańsku, a jedynie niewielki procent składek odprowadzać do centrali w Warszawie
12) w art. 58 należy dodać ust. 6 o następującym brzmieniu:
“6. Wysokość składek członkowskich ustalają członkowie Izby na corocznych Zjazdach Okręgowych. Rada Krajowa określi co roku wysokość minimalnej składki członkowskiej, od której rady okręgowe odprowadzają określony procent składek na rzecz utrzymania Krajowej Izby w Warszawie.
Samorządność Izby polega na ustaleniu wysokości składek corocznie przez członków okręgowych izb na walnych zjazdach i odprowadzaniu określonego procentu składek na rzecz utrzymania Krajowej Izby w Warszawie.
3. Wniosek:
Wniosek dot. działalności Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego
Wnioskuję o umożliwienie podejmowania decyzji przez Przewodniczącego Składu Sędziowskiego o zwolnieniu winnego z kosztów postępowania sądowego
Wnioskodawca – Wiesław Chojnacki
4.1. Wniosek:
Wnoszę o obniżenie składki członkowskiej o 50% dla emerytów i rencistów, którzy nie są zatrudnieni na pełnych etatach a tylko „dorabiają” do swojej emerytury czy renty na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia.
Składka na ubezpieczenie OC powinna pozostać w pełnej wysokości.
Wnioskodawca - Wacław Głowinkowski
4.2. Wniosek:
Wprowadzić do statutu Izby zapis o wprowadzeniu tytułu „Członka honorowego” dla najbardziej zasłużonych ludzi budownictwa i Izby
Wnioskodawca - Wacław Głowinkowski
5. Wniosek:
Koszty wydawnictwa i wysyłki miesięcznika Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa pokrywać w całości z funduszu Krajowej Izby Inżynierów Budownictwa
Wnioskodawca - Krzysztof Grecki
6. Wniosek:
Wnosimy o przekazanie (zaliczenie) środków wykazanych w projekcie budżetu
w poz. 2.12 wydatków na opłacenie składek członkowskich za rok 2005.
Wnioskodawca – Piotr Cychnerski
7. Wniosek:
Akceptowane wnioski II Zjazdu POIIB przekazać wyprzedzająco do PIIB celem załączenia do materiałów przedzjazdowych II Zjazdu Krajowego PIIB
Wnioskodawca – Janusz Łagowski
8. Wniosek:
Przyjąć zasadę zgłaszania wniosków w okresach między zjazdowych do Rady Izby, celem ich porządkowania, grupowania i załączenia do materiałów przedzjazdowych Zjazdu Okręgowego
Wnioskodawca – Janusz Łagowski
9. Wniosek:
Pytanie: Jakiej odpowiedzialności zawodowej – dyscyplinarnej podlega „inspektor nadzoru” powołany – wynajęty przez inwestora a który jest niewymagalny wg PB?
Wnioskodawca – Stefan Majchrowski
10. Wniosek:
W celu sensownego wydatkowania nadwyżki finansowej z lat ubiegłych zaproponowanej w projekcie budżetu w poz. 2.12 na kwotę 1.649,2 tys. zł proponuję przeznaczyć ją zgodnie z wolą Rady POIIB na zakup lub budowę siedziby.
Wnioskodawca – Krzysztof Gołaszewski
11. Wniosek:
Zobowiązać delegatów POIIB na Zjazd Krajowy do ponownego zgłoszenia obniżenia składki na rzecz Izb Okręgowych z 25 zł na 15 … 20 zł na m-c lub, jeśli wniosek nie uzyska poparcia większości, uprawnienie Izb Okręgowych (przez Zjazd Krajowy) do bonifikaty tej składki, zależnie od możliwości finansowych Okręgowej Izby i/lub w innej formie na rzecz swoich członków.
Wnioskodawca – Henryk Wawrzyniak
12. Wniosek:
Wnioskuję o zmniejszenie składek tak na Izbę Krajową jak i Okręgową. Zmniejszenie składek dla emerytów jest z wielu przyczyn konieczne, a to z tytułu znacznie mniejszych dochodów tej grupy, a co za tym idzie odpowiedzialności.
Wnioskodawca – Marian Witecki
|